Wednesday, February 8, 2012

"Pekerja KFC Tumbuk Pelanggan" dari sudut pandang saya

  • Anda semua harus tengok clip ini. walaupun singkat, tapi ia penuh dengan aksi-aksi menarik. Clip itu ada disini.
  • Ceritanya begini "Seperti dilaporkan, seorang pelanggan KFC tidak puas hati kerana setelah menunggu lebih 1 jam dan setelah tiba gilirannya, ayam goreng sudah habis.. Pelanggan tersebut dikatakan EMO menyebabkan pekerja naik angin sehingga keadaan jadi tidak terkawal menyebabkan pelanggan tersebut menerima satu tumbukan dari salah seorang pekerja KFC.. Oh ya, kejadian ini berlaku di KFC cawangan i-City" (http://apadehal.com/)
  • Melihat dari komen-komen yang disiarkan, saya berasa sangat yakin dan percaya yang rakyat Malaysia kini sudah matang dalam kes-kes yang melibatkan kaum ini.
  • Berikut adalah komen-komen yang saya petik dari Youtube clip berkenaan:

Komen Matang

"This is not a racial issue... This is a case of an unreasonable customer and an over reactive employee. I am sure this racial insults will not come out if it was between 2 Malays or 2 Chinese. Unfortunately it had to happen between a Malay employee and a Chinese customer. It's very sad to see that we still blame race although we should be living in harmony. If I was the Malay guy I would have recorded what the Chinese guy was saying and brought it to the police to arrest him.

"conclusian:

1) if u r very hugry, plz go somewhere else. y wait 4 1 hours just to eat fried chicken which is unhealthy. time is gold dude, no need to ask people to apologize, tat is ur decision to stay n wait, deal wif it.

2) customer always rite. dun need to act violent. even they r an a**, it didnt give u da rite to hurt anyone.

3) stop mention the race. both of u the chinese n malay. Gosh~!!!

Komen Tak Berapa Matang

"sial la ...pasal ayam nak cakap cibai punya melayu!! APAHAL!!! kalau cina yang jaga cashier tu kalau habih dia nak cakap cibai punya cina?? Ni mmg racist giler...patut dia ni kene tahan bawah ISA!! RACIST!! Kalau suarez kene gantung 8 perlawanan dia ni patut kene hukuman sbb memecah belah rakyat malaysia!!! Apa ingat dia customer boleh suka2 ati!! Moral of the story kalau tgk dah ramai beratur baik makan bende lain!!

"y u care? sohai!

lu mulut serupa longkang.. lu banyak komplen.. gua shoot sekali penumbuk baru lu tahu erti penyesalan.. hahaha.. Gua respek staff KFC nie.. Budi bahasa budaya kita derrr.. KFC banyak cawangan derr.. lu bising serupa an***, apsal.. bagus lu blah..

pencongcang
2 hours ago"


Komen Saya

Kita berhak berfikir sebelum bertindak. Kita juga boleh bersabar sebelum meluahkan. Kita juga perlu terima yang kita memang ada kekurangan. Sekiranya ini dapat kita hayati maka berkuranglah kes seperti diatas.

Pada yang berkhidmat, berikan khidmat yang terbaik seumpama kita akan mati esok hari. dan pada yang menagih khidmat, anggaplah kita akan hidup seribu tahun lagi. so bila dah hidup begitu lama, takkan tak nak gi KFC kot...:-)

Pada yang memberi komen. Berilah komen yang membina. Jangan menghina. Kerana mungkin pada ketika ini kita mungkin berada dilandasan yang terbaik untuk memberi komen. Oleh yang demikian kita perlu waras dalam memberi kata-kata hikmat.

Pada yang membawa berita ini, saya berharap tuan/puan berkata benar, kalau tidak, tak tertanggunglah dosanmya di akhirat kelak

Azmir

See-do--evaluate--pray

No comments:

Post a Comment