Wednesday, January 4, 2012

Nur Amalina Che Bakri

Kecoh satu Malaya yang Amalina nie katanya dah berubah. Bermacam-macam tohmahan juga dilemparkan kepada gadis malang nie.

Kesian jugak tengok dia yang tak pasal-pasal kena kutuk, hina dan keji dek disebabkan beberapa gambar yang disiarkan dalam FB beliau.

Pada aku mudah jer. Itu semua pilihan dia. Kita yang disini hanya mampu menasihati beliau dan paling tidak pun berbicaralah dengan beliau. Jauh sekali kita dibenarkan mengeji beliau dan juga mengutuk beliau dengan kata-kata nista.

Ada yang kata dulu beliau adalah ikon peribadi sesetengah pihak. Akibat tersiarnya gambar ini ramai pulak yang rasa MENYESAL disebabkan menjadikan beliau ikon. Dengar cerita, pencapaian akedemik beliau masih baik dan dalam proses menulis buku lagi. Cerita lanjut disini http://badutrakyat.blogspot.com/2012/01/eksklusif-and-hot-news-penjelasan.html?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed.

Pada pandangan saya, orang malaya nie suka sangat:

cari salah orang

mensensasikan kesilapan orang

cuba meletakkan kesemua kesalahan pada seseorang

suka menunjukkan yang dia lebih baik dari orang (tapi sebenornya dia pun semayang entah kemana)

Suka mencari bahan untuk diumpat di FB

Suka sangat menjatuhkan orang lain

Suka giler nak tunjuk yang dia lebih alim dari orang lain ( Islam mengajak umatnya untuk ingat-mengingati bukan untuk bermusuh-musuhan)

dan banyak lagilah.

Kesimpulanya, kita tak tau macam mana keadaan Amalina disana. Kita tak dapat pastikan pun yang akaun itu betul atau tidak. Kita kena siasat betul-betul sebelum menhamburkan kata-kata kita kepada dia agar tidak timbul fitnah. Cara saya mudah, kalau kita tak tau dan benda tu tak jadi depan mata kita jangan pandai-pandai nak buat kenyataan sendiri. Akhir kata, "Selagi ada fitnah dibumi ini, akan saya tentang ia habis-habisan".

Plan--do--evaluate--pray

azmir


3 comments:

  1. setuju sir. tak tahulah manusia pantang orang buat salah sikit terus tuding jari. hak dia, hidup dia. apa salahnya doakan je dia kembali ke pangkal jalan. lagi dapat pahala.

    ReplyDelete